Käyttöehdot - VÖRK
Päivitetty viimeksi 25.9.2025
1. Soveltamisala ja hyväksyminen
Nämä käyttöehdot koskevat VÖRK-sovellusta ja siihen liittyviä verkkopalveluja ("Palvelu"). Palvelua käyttäessään tai luodessaan tilin käyttäjä hyväksyy nämä ehdot. Tilin luonti edellyttää myös Tietosuojaselosteen, Evästekäytännön ja Käsittelijäliitteen (DPA) hyväksymistä.
2. Palvelun kuvaus ja käyttäjäryhmät
VÖRK on remontointi- ja rakennusalan projektinhallintasovellus urakoitsijoille, urakoitsijan työntekijöille sekä projektin tilaajille ja valvojille. Urakoitsija maksaa sovelluksen käytöstä. Palvelu ei ole suunnattu lapsille; ikäsuositus ≥ 16 vuotta.
3. Tilit, roolit ja vastuut
- Urakoitsija: maksava pääkäyttäjä; hallitsee organisaationsa asetuksia, käyttäjiä ja projekteja.
- Työntekijäkäyttäjät: urakoitsijan lisäämiä käyttäjiä.
- Tilaajat ja valvojat: projektikohtaisia osapuolia urakoitsijan kutsusta.
Urakoitsija vastaa siitä, että hänellä on oikeus lisätä työntekijöidensä ja asiakkaidensa tiedot Palveluun sekä informoida heitä tietosuojasta soveltuvan lain mukaisesti.
4. Hinnoittelu ja maksaminen
- Hinnat: perusmaksu 89,90 €/kk + työntekijälisä 9,90 €/kk/työntekijä (alv 0 %).
- Laskutus: kuukausittain etukäteen.
- Maksutapa: Stripe-korttimaksu.
- Eräpäivä ja viivästys: eräpäivä 14 päivää netto; viivästyskorko korkolain mukaan.
- Keskeytys viivästyksestä: jos maksu viivästyy, HEFI Oy:llä on oikeus muistutuksen jälkeen ja 7 päivän lisäajan kuluttua keskeyttää Palvelun käyttö kunnes maksu on suoritettu.
- Palautukset: ei palautuksia jo laskutetusta jaksosta, ellei pakottavasta lainsäädännöstä muuta johdu.
- Laskutuksen tarkemmat yksityiskohdat (kuten laskutuspäivä ja mahdollinen osittaisen kuukauden käsittely) ilmoitetaan tilaushetkellä.
5. Sopimuskausi, irtisanominen ja datan vienti
- Sopimus jatkuu toistaiseksi kuukausi kerrallaan.
- Irtisanominen: käyttäjä voi irtisanoa milloin tahansa päättymään kuluvan laskutuskauden loppuun.
- Palveluntarjoajan oikeus päättää/keskeyttää: olennaisen sopimusrikkomuksen, käyttöehtorikkomuksen tai maksujen laiminlyönnin vuoksi.
- Datan saatavuus päättyessä: rekisteröidylle organisaatiolle tarjotaan 30 päivän kohtuullinen vienti-ikkuna pyynnöstä; tämän jälkeen data poistetaan tai anonymisoidaan soveltuvan lain ja Tietosuojaselosteen mukaisesti. Jos urakoitsija poistaa tilinsä, hänen asiakasprojektinsa eivät välttämättä poistu Palvelusta, mikäli projekteissa on muita osapuolia tai säilyttämiselle on perusteltu tarve.
6. Palvelun käyttö ja kielletty toiminta
Käyttäjä sitoutuu olemaan:
- tallentamatta laitonta, loukkaavaa, kolmansien oikeuksia rikkovaa tai tarpeettomasti henkilötietoja paljastavaa sisältöä;
- levittämättä haittaohjelmia tai tekemättä Palveluun häiriötä;
- kiertämättä teknisiä suojauskeinoja, tekemättä luvattomia kuormitustestejä, massakaavintaa tai käänteismallinnusta.
Tallennusrajat: aluksi ei kiinteää tallennuskiintiötä. HEFI Oy:llä on oikeus suojatoimiin Palvelun väärinkäytön estämiseksi ja palvelutason turvaamiseksi.
7. Käyttäjäsisältö, oikeudet ja palaute
- Omistus: käyttäjä/urakoitsija omistaa omat sisältönsä.
- Lisenssi HEFI Oy:lle: käyttäjä myöntää HEFI Oy:lle rajoitetun, ei-yksinoikeudellisen lisenssin tallentaa, käsitellä, isännöidä, varmuuskopioida, näyttää ja teknisesti muokata sisältöä Palvelun tuottamiseksi.
- Anonymisoidut tilastot: HEFI Oy saa käyttää anonymisoituja/aggregoituja tilastoja Palvelun kehittämiseen.
- Referenssioikeus: asiakkaan nimen/logon käyttö markkinointitarkoituksiin vain erillisellä suostumuksella.
- Palaute: Palvelusta annettuun palautteeseen/ideoihin käyttäjä myöntää HEFI Oy:lle rojaltivapaan, pysyvän lisenssin käyttää niitä Palvelun kehittämiseksi.
8. AI-ominaisuudet ja puhelut
- Sisällön luonne: AI-ominaisuuksien tuottama sisältö ei ole lakineuvontaa, virallisia suunnitelmia tai turvallisuussertifioitua ohjeistusta. Käyttäjä vastaa tulosten tarkistamisesta ja soveltamisesta.
- Organisaatiokohtainen "tuntemistieto": HEFI Oy voi ylläpitää organisaatiokohtaista tietopohjaa (esim. hinnoitteluperiaatteita) vain kyseisen organisaation käyttöön.
- AI-puhelut: puheluiden tallennus perustuu suostumukseen ennen yhdistämistä; äänitallenne ≤ 90 päivää, transkriptio ja metatiedot ≤ 24 kuukautta Tietosuojaselosteen mukaisesti.
- Kielletyt tietotyypit AI:lle: älä syötä maksukorttitietoja, terveystietoja tai henkilötunnuksia.
9. Tietosuoja, evästeet ja datan sijainti
Henkilötietojen käsittelystä kerrotaan Tietosuojaselosteessa ja Evästekäytännössä. HEFI Oy toimii joissakin tilanteissa rekisterinpitäjänä ja joissakin tietojen käsittelijänä (DPA). Käsittely suoritetaan ensisijaisesti EU/ETA-alueella alikäsittelijäluettelon mukaisesti. Tietoturvaloukkauksista ilmoitetaan rekisterinpitäjälle viipymättä ilman aiheetonta viivästystä.
10. Palvelun saatavuus, ylläpito ja muutokset
- SLA: erillistä saatavuus-SLA:ta ei ole; Palvelu tarjotaan "sellaisena kuin se on" kohtuullisella huolellisuudella.
- Ylläpito ja katkot: HEFI Oy:llä on oikeus tehdä huoltoja ja rajoitettuja käyttökatkoja kohtuullisin ilmoituksin.
- Tuote- ja hinnaston muutokset: olennaisista muutoksista ilmoitetaan 30 päivää ennen voimaantuloa.
11. Tuki
Tukikanava: info@hefi.fi. Tavoitteena vastata mahdollisimman nopeasti arkipäivinä ja toimistoaikoina.
12. Vastuuvapaus ja vastuunrajoitus
- Palvelu tarjotaan "sellaisena kuin se on"; HEFI Oy ei takaa, että Palvelu keskeytyksettä tai virheettömästi vastaa käyttäjän erityistarpeita.
- Vastuun yläraja: HEFI Oy:n kokonaisvastuu rajoittuu enintään viimeisten 6 kuukauden aikana Palvelusta maksettuihin nettomaksuihin.
- Epäsuorat vahingot: ei vastuuta epäsuorista vahingoista (kuten voiton menetys, liiketoiminnan keskeytyminen tai mainehaitta).
- Pakottavat vastuut (esim. henkilövahinko, tahallisuus, törkeä huolimattomuus) eivät rajoitu näillä ehdoilla.
13. Immateriaalioikeudet
Palvelu, sen ohjelmistot, ulkoasu ja tietokannat ovat HEFI Oy:n ja/tai sen lisenssinantajien suojattua aineistoa. Käyttäjällä ei ole oikeutta kopioida tai hyödyntää niitä muutoin kuin Palvelun normaalin käytön edellyttämällä tavalla.
14. Jakelukanava
Palvelu tarjotaan PWA-versiona (selainasennettava). Erillisiä sovelluskauppaehtoja ei sovelleta.
15. Sopimuksen siirto
HEFI Oy:llä on oikeus siirtää nämä ehdot ja niihin perustuvat oikeudet/velvollisuudet liiketoimintasiirron tai yritysjärjestelyn yhteydessä. Käyttäjällä ei ole oikeutta siirtää sopimusta ilman HEFI Oy:n kirjallista suostumusta.
16. Ilmoitukset
Sopimusta koskevat ilmoitukset toimitetaan sähköpostitse tilin ensisijaiselle yhteyshenkilölle sekä tarvittaessa ilmoituksina Palvelussa tai verkkosivustolla.
17. Sovellettava laki ja riidanratkaisu
Näihin ehtoihin sovelletaan Suomen lakia. Riidat ratkaistaan ensisijaisesti neuvottelemalla; toissijarisesti Pohjois-Karjalan käräjäoikeudessa (Joensuu). Kuluttajakäyttäjien osalta pakottava kuluttajansuoja säilyy.
18. Asiakirjojen etusijajärjestys
Ristiriitatilanteessa asiakirjojen etusijajärjestys on:
- Käyttöehdot,
- Käsittelijäliite (DPA),
- Tietosuojaseloste,
- Evästekäytäntö.
Tietosuojaa koskevissa erityiskysymyksissä DPA ja Tietosuojaseloste.
19. Muutokset ehtoihin
HEFI Oy voi muuttaa näitä ehtoja kohdassa 10 mainitulla ilmoitusmenettelyllä. Muutokset tulevat voimaan ilmoitetusta päivästä lukien.